Mentre molts de nosaltres estem immersos en els preparatius de les festes de Cap d’Any, la història no s’atura. Avui ens aturarem en una data que, malgrat celebrar-se en un clima gairebé festiu a l’època, va marcar l’inici d’un dels experiments polítics, socials i econòmics més grans del segle XX. I Un aclariment, no és una efemèride repetida. El dia de Nadal us vaig explicar el final de l’URSS. Avui, en canvi, ens desplacem exactament al 30 de desembre de 1922, el dia que es va fundar oficialment la Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques (URSS).
De les cendres de l’imperi a la revolució.
Per als estudiants que esteu cursant Història Contemporània, el nom de la Unió Soviètica us apareix constantment als llibres: la Segona Guerra Mundial, la Guerra Freda, la cursa espacial… Però, com va començar tot?
Tot neix del caos de la Revolució Russa de 1917. Després de la caiguda dels tsars i d’una guerra civil devastadora que va enfrontar l’Exèrcit Roig (bolxevics) contra l’Exèrcit Blanc (monàrquics i altres faccions), el país estava exhaust. Els líders revolucionaris, encapçalats per Vladímir Lenin, necessitaven una estructura estable per governar un territori immens i multiètnic que anava des del mar Bàltic fins a l’oceà Pacífic.
La signatura del Tractat
El 30 de desembre de 1922, delegacions de la República Socialista Federativa Soviètica de Rússia, d’Ucraïna, de Bielorússia i de la República Transcaucàsica (que incloïa Geòrgia, Armènia i l’Azerbaidjan) es van reunir a Moscou en el Primer Congrés dels Soviets de l’URSS.
Allà es va aprovar el Tractat de Creació de l’URSS i la Declaració de la seva formació. Què significava això a la pràctica?
- Unió Federal: Sobre el paper, era una federació de repúbliques sobiranes.
- Ideologia Única: El Partit Comunista exercia el control total, basant-se en el marxisme-leninisme.
- Economia Planificada: L’estat passava a controlar tots els mitjans de producció, eliminant la propietat privada tal com es coneixia a Occident.
Dada per a la reflexió: L’URSS va passar de ser un país agrari i gairebé feudal a una superpotència industrial i nuclear en poques dècades, però a un cost humà altíssim sota el règim de Stalin, marcat per la repressió i les purgues.
Per als estudiants de secundària, aquest fet és fonamental per comprendre:
- La Geopolítica Actual: Moltes de les tensions que veiem avui dia (com el conflicte a Ucraïna) tenen arrels profundes en la manera com es van traçar les fronteres i es van gestionar les identitats nacionals dins d’aquella unió creada el 1922.
- L’Evolució dels Drets: L’URSS va introduir conceptes com el dret al treball, l’educació universal i la sanitat pública, però alhora va suprimir les llibertats individuals i polítiques més bàsiques.
Un gegant amb peus de fang?
L’URSS va sobreviure gairebé 70 anys, fins a la seva dissolució el desembre de 1991 (curiosament, també al desembre). Durant la seva existència, va ser el contrapès als Estats Units i va liderar fites com l’enviament del primer home a l’espai, Iuri Gagarin.
No obstant això, aquell somni d’un estat proletari unitari que va néixer un fred 30 de desembre a Moscou va acabar col·lapsant sota el seu propi pes burocràtic i econòmic, deixant un llegat complex que encara avui estem analitzant a les aules de Ciències Socials.
Ens llegim a la darrera efemèride de l’any!



Deixa un comentari