L’aplicació de la LOMLOE deixa insatisfets a molts docents aquests dies. No obstant això, també presenta un canvi substancial com és la posada en marxa de la matèria Treball de recerca a Batxillerat.
Els alumnes que aquest curs acadèmic estudien primer de batxillerat tenen una nova matèria que consisteix a preparar un treball acadèmic de recerca que hauran d’exposar i defensar davant un tribunal el curs següent, i que forma part de la nota de batxillerat.
La majoria de la població associa la recerca a una tasca avorrida, feta per científics a laboratoris. Però bona part dels resultats dels grans investigadors han sorgit de preguntes imaginatives que s’havien fet de ben joves. Amb aquesta assignatura els alumnes podran experimentar com funciona la ciència en general i aprendre a elaborar un bon treball acadèmic.
Una de les primeres dificultats que han d’afrontar els alumnes és fer ús de les competències pròpies de la recerca: formular les hipòtesis de treball; concretar els objectius de la recerca; triar i fer un bon ús (sense plagis) de les fonts de consulta, les quals han de ser diverses; elaborar explicacions argumentades; utilitzar les eines adequades per analitzar les dades; i presentar els resultats de la recerca en una memòria, primer per escrit i després oralment (a ser possible davant una audiència de la seva mateixa edat). Els docents tutors hauran d’avaluar el procés de recerca primer, però seran altres docents qui avaluaran la recerca, i, també indirectament, la feina feta pels tutors.
Si, com argumenta la professora Maria del Pilar Menoyo, aquestes competències no s’han treballat gradualment a la secundària, serà un gran obstacle de cara a desenvolupar-les a Batxillerat. Cal, doncs, plantejar-se canvis en les etapes anteriors i promoure la recerca des de 1r d’ESO. També requereix temps i recursos que no sempre tenim. Agraïm al servei de Biblioteca de la UIB la posada en marxa de formacions específiques sobre com fer bones recerques.
El repte posterior serà, sempre que el treball de recerca sigui correcte, fer-ne difusió i que no es quedin dins calaixos en els instituts.
Article publicat a la secció Campus Obert d’Última Hora el dimarts 8 de novembre de 2021



Deixa un comentari